|
||||||||
|
Als we in de muziekwereld spreken over countrymuziek, dan denken we automatisch aan de vele Amerikaanse vedetten die zich in dit populaire genre beroemd hebben gemaakt. Toch is deze countrymuziek ook een stijl die zeer goed kan gedijen in andere talen dan het Engels, getuige daarvan bijvoorbeeld onze eigen Guido Belcanto die al zijn countryliedjes in het Nederlands brengt. Maar met het album “Country” bewijst nu ook de 38-jarige Franse singer-songwriter Baptiste W. Hamon uit Parijs dat countryliedjes net zo goed gebracht kunnen worden in de mooie taal van Molière. Naast de folkliedjes en het Franstalige chanson dat hij vroeger bracht begeeft deze muzikant zich nu ook in tien nummers op het pad van de countrymuziek. Acht van die songs werden door hemzelf gecomponeerd voor deze plaat en twee liedjes kregen een aangepaste countrygetinte coverversie door Baptiste W. Hamon. Dat zijn vooreerst het nummer “Je Ne Deviendrai Jamais Une ‘Super Star’” van Eddy Mitchell dat die in 1974 opnam voor zijn album “Rocking In Nashville”, gevolgd door een naar country bewerkte versie van het uit 1990 stammende liedje “Stewball” van Hugues Aufray dat destijds zelf ook al een herwerking was van een Anglosaksische traditional. In de video’s bij dit verhaal kunt u luisteren naar zijn zelfgeschreven song “Oh Que J’Aime La Musique Country” waarin hij zijn Amerikaanse countryidolen Waylon Jennings, Hank Williams, Townes Van Zandt, Willie Nelson en de dames Loretta Lynn en Dolly Parton bejubelt. Daarna brengt Baptiste W. Hamon het over hypocrisie handelende liedje “J’Connais Des Gens” met op pedal steel de virtuose Canadese muzikant en opnameleider Stew Crookes die sinds 2018 in Parijs is komen wonen. Voor de andere tracks op deze plaat die het beluisteren meer dan waard zijn kiezen we graag voor albumopener “Fièvre Honky Tonk”, liefdesliedje “Pour Exprimer Ce Qu’Est L’Amour” en het met enkele grappige tekst-‘twists’ gebrachte “Je Ne Suis Pas Georges Moustaki”. In de voorbereiding voor zijn debuutplaat “L’Insouciance” die in 2016 op de markt verscheen ging Baptiste W. Hamon naar Nashville waar hij deze plaat met Mark Nevers als producer opnam. Daarop zingt hij een duet met de Amerikaanse artiesten Caitlin Rose en Will Oldham, aka Bonnie ‘Prince’ Billy. Die laatste werkte nadien ook mee aan het album “Soleil, Soleil Bleu”, de tweede plaat van Baptiste W. Hamon die in 2019 uitkwam. In 2022 verscheen nog een derde album dat “Jusqu’à La Lumière” als titel kreeg en werd opgenomen met John Parish als producer. We hopen samen met deze Parijzenaar dat hij in 2025 een internationale doorbraak mag kennen met dit uitstekende album “Country”. (valsam)
|